Nie wiesz? Pytaj. Wiesz? Pomóż!

Napęd do bramy ­– sprawdź przed zimą!

Zimy nie są już tak srogie, jak kiedyś, ale plucha, wiatr i marznący deszcz ze śniegiem nie zachęcają do opuszczania auta przed bramą… Aby uniknąć przykrych niespodzianek w zimowe miesiące i zapewnić sobie wygodny dostęp do garażu i posesji, zadbaj o konserwację napędu.

Zimowa aura nie służy działaniu mechanizmów napędzających naszą bramę wjazdową oraz garażową. Żeby uniknąć problemów z otwieraniem i zamykaniem bramy, a także kosztownych napraw, dobrze jest przygotować napęd na wymagające warunki pogodowe. 

Sprawny napęd do bramy wjazdowej

O automatykę do bram powinno się dbać regularnie i co najmniej 2 razy w roku przeprowadzać jej przegląd. W prowadnicach przez cały rok zbiera się piasek i zanieczyszczenia, do mechanizmów dostaje się wilgoć. Konserwacja jest szczególnie ważna przed zimą, bo błoto i mróz mogą doprowadzić do uszkodzenia napędu. Powinniśmy sprawdzić wszystkie elementy elektroniczne, takie jak centrale sterujące, fotokomórki czy lampy ostrzegawcze i ich okablowanie. 

Konserwację napędu do bramy najlepiej powierzyć serwisantowi, ale samodzielnie też możemy wykryć i usunąć sporo nieprawidłowości, a przynajmniej wyczyścić szyny i mechanizmy z liści czy piasku utrudniającego ruch przęsła (fot. BFT)
Konserwację napędu do bramy najlepiej powierzyć serwisantowi, ale samodzielnie też możemy wykryć i usunąć sporo nieprawidłowości, a przynajmniej wyczyścić szyny i mechanizmy z liści czy piasku utrudniającego ruch przęsła (fot. BFT) 

„W przypadku bramy przesuwnej, poza sprawdzeniem elektroniki, upewnijmy się, czy na listwie zębatej lub szynie jezdnej nie znajdują się zabrudzenia mogące blokować ruch bramy, a więc piasek i liście, a zimą śnieg i lód” – doradza Roman Trzciński Dyrektor Działu Technicznego BFT Polska, firmy sprzedającej wysokiej jakości automatykę do bram. „Przy pracach konserwacyjnych przestrzegajmy zawsze wskazówek zawartych w instrukcji dla użytkownika zawartej w dokumentacji produktu. Bramy skrzydłowej nie powinniśmy używać jako „pługa” do odśnieżania śniegu, gdyż może dojść do przeciążenia. Jeśli stoimy teraz przed zakupem napędu, to zapoznajmy się z zakresem temperatur, w jakich może pracować siłownik. Przykładowo nasze produkty pracują bezproblemowo przy temperaturach od -20°C do 55°C”.

Wysokiej jakości, dobrze zamontowany i serwisowany sprzęt zapewni nam bezproblemową eksploatację przez długie lata (fot. BFT)
Wysokiej jakości, dobrze zamontowany i serwisowany sprzęt zapewni nam bezproblemową eksploatację przez długie lata (fot. BFT) 

Poza przeprowadzeniem jesiennego przeglądu, nie zapominajmy także o regularnym sprawdzaniu stanu poszczególnych elementów bramy w czasie zimy, aby upewnić się, że żadne zabrudzenia nie ograniczają pracy automatyki, a w szynie jezdnej nie zalega błoto. Warto zadbać też o bieżące odśnieżanie podjazdu i konstrukcji bramowej, co zapobiegnie jej oblodzeniu. 

Konserwacja napędu do bramy garażowej

Napęd do bramy garażowej nie jest bezpośrednio narażony na działanie czynników atmosferycznych i nie pracuje w tak trudnych warunkach jak ten przy bramie wjazdowej. Jednak, jak w każdym mechanizmie, i tu dla bezproblemowej pracy ważne są systematyczne przeglądy. Przed zimą sprawdźmy więc uszczelki, okucia, linki, zawiasy i fotokomórki. Skontrolujmy je pod kątem poprawnego działania, ale też ewentualnych zanieczyszczeń. Z fotokomórek bramy usuńmy kurz i pajęczyny, żeby nie zakłócały prawidłowego działania. Prowadnice, łożyska, rolki i zawiasy zabezpieczmy specjalnym smarem. Po przesmarowaniu warto uruchomić napęd, żeby wykonał kilka pełnych cykli, dzięki temu smar dotrze do wszystkich zakamarków. Warto też odłączyć siłownik od zasilania i upewnić się, że poprawnie działa mechanizm odblokowania ręcznego, na wypadek awarii czy braku prądu. 

Pamiętajmy, że zalegający na podjeździe śnieg, lód i błoto pośniegowe mogą utrudniać pracę bramy lub powodować jej przymarzanie, dlatego zadbajmy o regularne odśnieżanie tej przestrzeni. Jeśli dopiero planujemy zakup napędu, a garaż nie będzie ogrzewany, to podobnie jak w przypadku siłownika do bram wjazdowych, zwróćmy uwagę na zakres temperatur, w jakich może on działać. 

W przypadku konstrukcji segmentowych dobrym rozwiązaniem jest np. siłownik elektromechaniczny Botticelli Smart BT A od BFT, przeznaczony do intensywnego i bardzo intensywnego użytkowania. Nadaje się on do instalacji do bram o różnych wysokościach, dzięki dużemu wyborowi szyn zarówno z łańcuchem, jak i paskiem (fot. BFT)
W przypadku konstrukcji segmentowych dobrym rozwiązaniem jest np. siłownik elektromechaniczny Botticelli Smart BT A od BFT, przeznaczony do intensywnego i bardzo intensywnego użytkowania. Nadaje się on do instalacji do bram o różnych wysokościach, dzięki dużemu wyborowi szyn zarówno z łańcuchem, jak i paskiem (fot. BFT)

Przygotowujemy nasze domy na tegoroczną zimę głównie, jeśli chodzi o ogrzewanie oraz oszczędność energii. Zadbajmy również odpowiednio o elementy, z których korzystamy praktycznie codziennie – bramę wjazdową i garażową oraz napędzające ich pracę siłowniki. Wysokiej jakości, dobrze zamontowany i serwisowany sprzęt zapewni nam bezproblemową eksploatację przez długie lata. 


Źródło: materiały prasowe BFT.

Data publikacji: 20 października 2022

Zobacz także

Podziemny garaż hydrauliczny, czyli winda samochodowa, umożliwia wygospodarowanie dodatkowego miejsca parkingowego (fot. podziemnygaraz.pl)AKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Garaż hydrauliczny

Działka za mała na dwustanowiskowy garaż? Nie ma zgody na nowy budynek albo wiatę? Na podjeździe brakuje miejsca dla wszystkich zmotoryzowanych domowników? Ciekawym rozwiązaniem jest podziemny garaż hydrauliczny, czyli nowoczesna winda samochodowa.
fot. KRISPOLAKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Izolacja w komplecie

Krispol stawia na zintegrowany system ciepłego montażu bram garażowych.
Otwór na bramę garażową nie może zostać odsłonięty na zimę (fot. Eryka Rakoczy)PYTANIA I DYLEMATY

Jak zabezpieczyć bramę?

Zadaszyliśmy budynek i chcemy zostawić go na zimę, a wiosną rozpocząć prace ociepleniowe. Czym i jak najlepiej zabezpieczyć otwór na bramę garażową?