W duchu królującej obecnie minimalistycznej i prostej architektury, ulubionymi dachówkami Polaków są bezapelacyjnie te nowoczesne, niemal płaskie, idealnie wpisujące się w trend domu-stodoły. Nie oznacza to jednak, że swoich zwolenników nie mają i te bardziej tradycyjne, o praktycznie niezmiennych od lat kształtach.
Prostota i design w eleganckim wydaniu. Pasują niemal do każdej architektury, dają wrażenie dachu gładkiego, niemal pozbawionego faktury. Ich dużym atutem jest to, że możemy je wykorzystać jednocześnie jako materiał na dach i na elewację – to dość silny w propozycjach architektonicznych trend, który już na dobre zadomowił się także w Polsce. Oryginalny efekt osiągniemy również łącząc 2-3 kolory jednego modelu .
Modele płaskich dachówek marki Koramic dotychczas najchętniej wybierane przez Polaków to Actua 10 oraz Orea 9. Warto jednak zwrócić uwagę na tegoroczną nowość – zaprojektowaną przez Studio F.A. Porsche Koramic V11, która natychmiast podbiła serca projektantów i inwestorów. To nie tylko zupełnie nowy, delikatnie tłoczony wzór dachówki, ale też zupełnie nowe wersje kolorystyczne - tytanowa angoba i bazaltowa angoba (uzupełnia je klasyczna angoba antracytowa).
Dachówka płaska Orea 9, po lewej – antracytowa matowa angoba, po prawej realizacja – szara angoba (fot. WIENERBERGER)
Dachówka płaska Actua 10 LT, rustykalna angoba (fot. WIEBERBERGER, Architect Hasa-architecten, Muizen)
Dachówka nowoczesna V11, po lewej - antracytowa angoba, po prawej, realizacja – bazaltowa angoba (fot. Andreas Hafenscher)
Pierwsze miejsce na zakupowych listach należy w tej kategorii marki Koramic do Alegry 9. To model z grupy dachówek renesansowych, czyli z elegancką podłużną linią fali. Skąd ta popularność? Należy do produktów wpisujących się w estetykę domów jednorodzinnych o ponadczasowej architekturze, nie przytłacza całości i nie odgrywa w niej głównej roli. Jest też bardzo atrakcyjna cenowo, zachęcając do zakupu inwestorów dysponujących nieco niższym budżetem.
Renesansowa Alegra 9, czerwona angoba (fot. WIENERBERGER)
Inwestorzy, którym bliska jest klasyka obecna na terenach Warmii, Mazur czy Pomorza, chętnie sięgają po holenderki. Najczęściej wybierają modele klasyczne: dachówkę holenderkę OVH Vario, Cavus 13 DE czy Reńską Cosmo 11 o jednym szerokim wyżłobieniu. Ta ostatnia idealnie sprawdza się też na dachach remontowanych, ponieważ ma dużą tolerancję szerokości krycia, co pozwala położyć tę dachówką bez żadnych zmian w obrębie istniejącej więźby.
Holenderka OVH Vario, po lewej, realizacja – naturalna czerwień (fot. Meike Hansen, Archimage), po prawej - rustykalna angoba (fot. WIENERBERGER)
Sięgają po nie Polacy szukający materiału pokryciowego do renowacji obiektów zabytkowych bądź na potrzeby inwestycji utrzymanych w duchu minionych epok. Nowo wybudowanym budynkom dodają one nostalgii, obiektom zabytkowym przywracają blask. Największą popularnością cieszy się dachówka Karpiówka w naturalnej czerwieni, o zaokrąglonym „nosku”, po ułożeniu przypominająca łuskę karpia. Niewielkie rozmiary tego modelu pozwalają na wyjątkowe kształtowanie połaci dachu, tworzenie płynnych krzywizn i fal. Karpiówką można wykończyć każdy wykusz i nawet skomplikowane detale dachowe dachu.
Karpiówka półokrągła układana w koronkę, naturalna czerwień (fot. WIENERBERGER)
Popularny, choć nieco zobowiązujący styl tradycyjny, to także dachówki Mnich-Mniszka, Marsylki z charakterystycznymi wyżłobieniami tworzącymi gęsty światłocień na powierzchni dachu oraz będąca odwzorowaniem historycznych modeli Esówka Sinus.
Esówka Sinus, wiktoriańska angoba (fot. WIENERBERGER)
Dachówki ceramiczne to pula wyrobów o największej bodaj różnorodności wśród pokryć dachowych. Plastyczność gliny umożliwia tworzenie wielu oryginalnych wzorów, dlatego w tej grupie każdy znajdzie coś dla siebie.
Bogatą ofertę dachówek Koramic dopełnia pełna gama akcesoriów technicznych – membran, taśm, produktów mocujących oraz szeregu innych niezbędnych do wykonania kompletnego, bezpiecznego i trwałego dachu. Wybierając produkty firmy Wienerberger, dostajemy zatem gotowe i systemowe rozwiązania, a mówiąc prościej – produkty, które idealnie do siebie pasują. Budujemy dom bez obaw o opóźnienia i komplikacje związane z łączeniem elementów od różnych producentów.
Źródło: materiały prasowe Wienerberger Ceramika Budowlana.
Data publikacji: 3 maja 2021