Pod pojęciem funkcjonalności bramy kryje się szereg jej cech konstrukcyjnych i użytkowych. Po pierwsze musi pasować do kształtu oraz wymiarów garażu i podjazdu, a także do planowanego sposobu ich praktycznego wykorzystywania. Dlatego najpierw wybieramy rodzaj bramy, czyli sposób jej otwierania. Po drugie - powinna spełniać określone wymogi techniczne. Trzeba tu uwzględnić niezawodność obsługi, rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo użytkowania oraz ochronę przed włamaniem, a także enegooszczędność, jeśli garaż jest połączony z domem. Drugim kryterium wyboru są zatem parametry techniczne. Trzecim - dopiero trzecim! - kryterium jest kwestia upodobań estetycznych.
Do wyboru mamy bramy uchylne, segmentowe górne, segmentowe boczne i rolowane (na zamówienie można też wykonać stylizowane na starodworkowe, dwudrzwiowe bramy rozwierne). Skrzydła uchylne są płaskie i sztywne. Podczas otwierania potrzebują wolnej przestrzeni przed garażem, po otwarciu zajmują też część sufitu w środku. W bramach segmentowych panele chowają się pod stropem (górna) albo na ścianie (boczna), oszczędzając miejsce zarówno wewnątrz garażu, jak i przed nim. Bramy rolowane mają płaszcz zwijany na wał, umieszczony w zawieszonej nad otworem kasecie - na zewnątrz lub wewnątrz garażu. W maksymalnym stopniu oszczędzają miejsce przed garażem i w jego wnętrzu. Wybór konkretnego rodzaju zależy od wymiarów wnętrza i planowanego sposobu jego wykorzystania, wysokości nadproża nad otworem wjazdowym i szerokości ściany lub filarków po jego bokach, a także dostępnego miejsca przed bramą, na podjeździe.
Dobra brama powinna przez lata pracować bezawaryjnie i pozostawać komfortowa w eksploatacji oraz bezpieczna w obsłudze. Nie może po pół roku zacząć się zacinać, potem obwisać, a po roku rdzewieć. Dlatego nie warto kupować produktów z półki "no name". Ciągłe serwisowanie skrzydła i poranny popłoch "bo późno, a tu coś nie działa" nie są warte paru złotych oszczędności. Renomowani producenci dbają o to, żeby wszystko działało płynnie, cicho i bezpiecznie przez lata. Na bramy oferują dziesięć lat gwarancji, na same napędy - i to z częściami zużywalnymi - pięć lat (często też oferują rozmaite promocje).
Po pierwsze - trwałość i niezawodność.
Na co zwrócić uwagę? Na pewno na zabezpieczenie antykorozyjne i płynność obsługi wszystkich elementów, czyli na łożyska, rolki i sposób przesuwania się skrzydła w szynach bieżnych, na mechanizmy napędu, budowę sprężyn, wzmocnione okucia w miejscach mocowania. Nie trzeba samemu znać wszystkich detali - ale warto wiedzieć, o co pytać doradcę producenta czy sprzedawcę. Ważne, żeby sprężyny pasowały do ciężaru skrzydła, a napęd był dobrany odpowiednio do jego indywidualnej konstrukcji. Sprężyny skrętne w bramach segmentowych zapewniają optymalne wyważenie bramy, umożliwiając jej lekką obsługę jedną ręką. W przypadku bram uchylnych, gdzie sprężyny zużywają się szybciej niż w innych typach, dobrze jest upewnić się, że nawet gdy jedna ulegnie uszkodzeniu, druga utrzyma otwarte skrzydło, by znienacka nie opadło, dając pewien czas na serwis i wymianę. W bramach rolowanych z kolei przed opadnięciem zabezpiecza na przykład podwójne prowadzenie liny, a sprężyny naciągowe wspomagają napęd podczas otwierania i zamykania bramy, przedłużając tym samym jego żywotność. Bardzo ważne są mechanizmy przeciążeniowe, które sprawiają, że brama zatrzymuje się napotkawszy na przeszkodę, nie zgniata jej. Niektórzy dokładają na łączeniach segmentów dodatkowe zawiasy środkowe, które usztywniają skrzydło - przy szerokich bramach to konieczność.
Po drugie - bezpieczeństwo i komfort obsługi.
W bramach segmentowych ważny jest kształt zawiasów i łączeń, który po obu stronach płaszcza powinien zapobiegać przypadkowemu przytrzaśnięciu palców. Z tego samego powodu jak najmniejsze powinny być odstępy między zwojami sprężyn, dobrze też, jeśli producent przewidział rozmaite osłony elementów, o które łatwo się zranić. Bezpieczeństwo użytkowania musi oczywiście iść w parze z ochroną przed włamaniem. Brama powinna automatycznie ryglować się w prowadnicy, co uniemożliwia (a przynajmniej mocno utrudnia) jej podważenie, można też wyposażyć ją w dodatkowy zamek. Istotny jest też codzienny komfort eksploatacji. Przykładowo dolne prowadnice bram bocznych z założenia bardzo się brudzą. Jeśli zwrócimy uwagę na to, aby były otwarte na obu końcach, będzie łatwiej utrzymać je w czystości. Niezależnie od modelu bramy, warto zainteresować się też automatyką i dostępnymi systemami zdalnego sterowania napędem.
Po trzecie - szczelność i termoizolacyjność.
Dotyczy to garaży wbudowanych w bryłę budynku, połączonych z domem, ogrzewanych, gdzie istotne jest ograniczenie strat ciepła. O niską przenikalność cieplną dba wypełnienie paneli płaszcza pianką poliuretanową (im grubsze skrzydło, tym lepiej), spotyka się też izolacyjne profile, ramki dystansujące ościeżnicę od ściany. Tak zwane "ciepłe" bramy nie powinny mieć współczynnika przenikania ciepła U większego niż 1,3 W/(m2.K), najcieplejsze mają 1,0 W/(m2.K) [zobacz tutaj]. Szczelność z kolei zapewniają uszczelki. Dolne często są podwójne, do tego warto sprawdzić, czy dobrze uszczelniono połączenia segmentów bramy. W trosce o zdrowy mikroklimat wewnątrz garażu, o to, żeby nie wzrastała tam wilgotność sprzyjająca korozji czy rozwojowi pleśni, dobrze jest zapytać o wentylację. Szczelne bramy utrudniają infiltrację powietrza, producenci oferują więc różne rozwiązania - uszczelki podłogowe ze zintegrowanym systemem wentylacji (Normstahl) czy inteligentny system czujników uchylający górne skrzydło zamkniętej bramy (Hörmann).
Brama musi komponować się z architekturą budynku i jego otoczenia, pasować do okien i drzwi, jest przecież mocno eksponowanym elementem budynku i to od strony frontowej. Jej wizualne aspekty są równie ważne, jak konstrukcyjne i użytkowe. Jeśli mamy szczęście dysponować garażem, do którego pasuje każdy rodzaj bramy - to estetyka staje się wręcz parametrem priorytetowym. Dzisiejszy rynek oferuje bardzo szeroki wachlarz możliwości. Z pełną ofertą w zakresie modeli, wzorów i wykończenia powierzchni można zapoznać się na stronach producentów (na przykład: Hörmann, Krispol, Normstahl, Splendoor, Wiśniowski). Z większości można pobrać katalogi oraz skorzystać z prostego konfiguratora, ułatwiającego dokonanie wyboru.
Zwieńczeniem sukcesu - tak jak w przypadku wszystkich elementów stolarki otworowej - jest prawidłowy montaż. Bez tego żadna brama nie będzie funkcjonowała jak należy. Montaż przeprowadza siępo otynkowaniu nadproża i wykonaniu podłogi oraz posadzki w garażu.
Data publikacji: 2 sierpnia 2017
Bramy garażowej używamy znacznie częściej niż wielu okien w domu, a bywa, że na co dzień zastępuje nam nawet drzwi wejściowe. Dlatego jej wybór powinien być przemyślany. Zanim rzucimy się podziwiać barwne katalogi i przeglądać wzory tłoczeń i kolory, sprawdźmy, jaka brama najlepiej spełni nasze oczekiwania pod względem funkcjonalności. Zastanówmy się, jak brama ma się otwierać, ile mamy na nią miejsca, co chcemy trzymać w garażu i jak rozwiązać komunikację. Pomyślmy, czy ma być termoizolacyjna, bo na przykład garaż jest ogrzewany, czy wystarczy prosty, nieizolowany płaszcz, bo garaż stoi osobno w dalekim kącie ogrodu. Musimy uświadomić sobie, jak ważna jest trwałość i bezawaryjność mechanizmów. Nikt nie chce po kilku miesiącach od wprowadzenia się do domu wzywać serwisantów „bo coś się zacina”. Brama musi też być bezpieczna. Zarówno pod względem ochrony przed włamaniem, jak i spokojnego korzystania z jej obsługi. Kiedy wszystkie kwestie konstrukcyjne i użytkowe zostaną dogadane – z przetasowanej puli wybierzmy tę, która zwyczajnie najbardziej nam się podoba. W końcu jest bardzo widoczną wizytówką domu.