Nie wiesz? Pytaj. Wiesz? Pomóż!

Wymiana okien - co warto wiedzieć

Robisz remont i wymieniasz okna albo drzwi? Eksperci kampanii DOBRY MONTAŻ podpowiadają, jakich formalności dopełnić i jak dochodzić swoich praw, kiedy okazuje się, że stolarka ma wady albo źle ją zamontowano. 

Znajomość podstawowych zagadnień z ustawodawstwa budowlanego i praw konsumenta nie stanowi wprawdzie gwarancji, że unikniemy wad fabrycznych towaru albo fuszerki wykonawczej, ale na pewno ułatwi sprawną i bezpieczną dla nas realizację inwestycji, a w razie problemów umożliwi skuteczne dochodzenie swoich praw (w tym uzyskanie rekompensaty).

Formalności

Jeśli remont połączony jest z przebudową bądź rozbudową domu, albo kiedy powiększamy istniejące otwory okienne, na przeprowadzenie prac – a tym samym wymianę stolarki – musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Trzeba więc złożyć w Urzędzie Gminy lub Starostwie Powiatowym stosowny wniosek, w którym uwzględnione będą planowane zmiany. Jeżeli natomiast  tylko wymieniamy stare okna lub drzwi na nowe i nie podejmujemy żadnej ingerencji w parametry  konstrukcyjne lub użytkowe budynku, nie potrzebujemy tego zgłaszać.  


Wstawiając nowe drzwi w istniejący otwór nie musimy nic nikomu zgłaszać (fot. HÖRMANN)

Inaczej sytuacja wygląda w budynkach wielorodzinnych. Zarząd spółdzielni lub wspólnotę trzeba wówczas poinformować stosownym pismem o zamiarze dokonania wymiany stolarki otworowej. W piśmie musi być zawarty wykaz planowanych robót. Jeśli obowiązują odgórne wymogi dotyczące np.  koloru lub stylu stolarki (np. układu szprosów) to będziemy zobowiązani dostosować się do nich i zakupić okna spójne z pozostałymi w bloku.

Pisemna umowa na zakup z montażem

To tak naprawdę jedyna podstawa dochodzenia swoich roszczeń w przypadku wystąpienia problemów. W dokumencie powinny znaleźć się zobowiązania sprzedawcy odnośnie specyfikacji produkt, dokładny zakres prac montażowych i termin realizacji. Umowę możemy podpisać na odległość, a nawet przez e-mail. ”Umowy zawierane poprzez e-mail co do zasady są wiążące” – mówi radca prawny Aneta Liszewska-Mądra (www.liszewskamadra.pl). „Niezbędne jest jednak, aby zarówno sprzedawca, jak i kupujący potwierdzili, że wyrażają zgodę na dokonane ustalenia. Techniczne wygląda to tak: jedna strona pisze, czego oczekuje albo co oferuje, a druga w sposób jednoznaczny potwierdza, że się na przedstawioną propozycję zgadza. Pamiętajmy także, żeby sprawdzić, czy adres e-mail, z którego sprzedawca wysyła nam wiadomości, rzeczywiście należy do niego, np. widnieje na stronie www przedsiębiorcy” – tłumaczy ekspert.

Umowę dotyczącą montażu należy spisać również wtedy, kiedy usługa zamawiana jest oddzielnie (kupujemy okna od dystrybutora i sami szukamy fachowców do ich zamontowania). Trzeba tu zwrócić szczególną uwagę na kwestie techniki i zakresu prac planowanych przez montażystów – wszystko powinno być szczegółowo rozpisane w umowie.  Na rynku istnieje spory wybór produktów do domów energooszczędnych i pasywnych. Dla przykładu drzwi o najnowocześniejszej konstrukcji i najlepszej izolacyjności cieplnej osiągają współczynnik przenikania ciepła UD= 0,47 W/(m2.K). To niemal dwukrotnie przekracza poziom wymagań stawianych drzwiom przeznaczonym do domów pasywnych. Sam produkt to jednak za mało, równie ważna jest jego prawidłowa instalacja, dzięki której unikniemy powstawania mostków termicznych” - mówi Krzysztof Horała, prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

Dochodzenie roszczeń

Jeśli zakupiona stolarka ma wady fabryczne, to zgodnie z art. 5561 § 3 k.c. jeśli zostaną one stwierdzone przed upływem roku od zakupu, zachodzi domniemanie, że istniały już w chwili wydania rzeczy przez sprzedawcę. Co za tym idzie, kupujący nie jest zobowiązany udowadniać słuszności swych zażaleń. Co najwyżej sprzedawca może w toku postępowania próbować udowodnić, że towar był pełnowartościowy.

W przypadku nieprawidłowego montażu można również skorzystać z zadośćuczynienia z tytułu rękojmi – czas ochrony to dwa lata od wydania towaru. Przysługują nam wtedy:

  • naprawa (usunięcie usterki na koszt wykonawcy),
  • wymiana (w przypadku uszkodzenia wyrobu),
  • obniżenie ceny,
  • w rażących sytuacjach możliwe jest nawet odstąpienie od umowy i zwrot kosztów (bądź zlecenie montażu innemu wykonawcy na koszt przedsiębiorcy, z którym zawarliśmy umowę).

Instytucja rękojmi jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i w przypadku, gdy kupującym jest konsument, sprzedawca nie może jej w żaden sposób ograniczyć” – wyjaśnia radca prawny Aneta Liszewska-Mądra. „Procedura składania reklamacji jest zwykle opisana w umowie lub regulaminie. Zdarza się, że sprzedawcy próbują obejść przepisy, np. zmuszając klientów do odsyłania towarów na ich koszt. Tymczasem obowiązek pokrycia należności za zwrot leży po stronie sprzedawcy. Co więcej, jeżeli rzecz została zamontowana i kupujący nie ma możliwości jej dostarczenia, musi on jedynie udostępnić ją sprzedawcy w miejscu instalacji”.

Rękojmia przysługuje nam z mocy prawa, natomiast dodatkowo producent albo sprzedawca może udzielić gwarancji na dany produkt. „Ma ona zwykle postać oddzielnego dokumentu i jej postanowienia mogą się różnić od tych kodeksowych – może np. przewidywać dłuższy czas na zgłaszanie dostrzeżonych wad. W przypadku stwierdzenia, że zakupiony przez nas produkt ma wady musimy się zatem zdecydować: czy będziemy go reklamować w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi, czy na podstawie udzielonej gwarancji” – mówi Aneta Liszewska-Mądra.


Wymiana okien w bardzo starych budynkach może wiązać się z pewnymi utrudnieniami, które należy przeanalizować z montażystami na etapie sporządzania umowy (fot. KMR)

Wymiana okien i drzwi to poważna i kosztowna inwestycja. Warto wybierać produkty dobrej jakości i zadbać o ich profesjonalny montaż. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług renomowanych firm, które zatroszczą się o naszą satysfakcję na każdym etapie wykonywania zlecenia (można skorzystać np. z wyszukiwarki na stronie kampanii DOBRY MONTAŻ >>> przejdź do wyszukiwarki). Zawsze też dobrze jest znać swoje prawa i w ich świetle zachować czujność przy podpisywaniu umowy, a potem doglądaniu procesu instalacji. 


Opracowanie na podstawie materiałów prasowych Związku Polskie Okna i Drzwi (POiD).

Data publikacji: 1 maja 2020

Zobacz także

fot. G-U POLSKAAKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Drzwitarasowe.pl

Grupa G-U, producent innowacyjnych rozwiązań do drzwi i okien, uruchamia nowy serwis internetowy.
Jak zabezpieczyć taśmy okienne przed promieniowaniem UV? (fot. AIB)OKNA, DRZWI

Uszczelnienie UV-odporne

Zewnętrzne taśmy stosowane w trójwarstwowym systemie montażu okien mają ograniczoną odporność na promieniowanie UV. Co zrobić, żeby nie uległy degradacji, gdy musimy kilka miesięcy zaczekać z pracami ociepleniowymi?
Awilux Nero Style w okleinie Black Ultimate to spektakularne przeszklenie w idealnie czarnej oprawie (fot. AWILUX)INSPIRACJE

Back to black

Aluminiowe okna z linii Nero Style by Awilux to unikatowe rozwiązanie dostępne w idealnie czarnym kolorze.