Nie wiesz? Pytaj. Wiesz? Pomóż!

Dom nad Ruczajem

Ta powstała w ramach projektu Rawa Location Prime instalacja autorstwa Jakuba Szczęsnego to pływająca ławka, która ma w przewrotny sposób pokazać zapomniany potencjał rzeki Rawy.

W ramach tegorocznej edycji Street Art Festival w Katowicach Jakub Szczęsny, twórca między innymi Domu Kereta, czyli jednego z najwęższych budynków świata, zaproponował projekt  Rawa Prime Location. Projekt ma na celu zwrócenie uwagi na problem zapomnianych rzek i cieków wodnych, które w wyniku rewolucji przemysłowej oraz uprzemysłowienia Polski w XX wieku zostały sprowadzone do roli kanałów odwadniających lub ścieków deszczowych. Jaskrawym tego przykładem jest Rawa, która na części swojego przebiegu w centrum Katowic znikła przykryta twardą nawierzchnią. Na rynku odtworzono jedynie płytki kanał udający Rawę.

Dom Nad Ruczajem, czyli po prostu pływająca ławka udająca modernistyczny dom - jeden z fetyszy współczesnej aspirującej klasy średniej - ma w przewrotny sposób pokazać zapomniany potencjał niegdysiejszej rzeki Rawy, której zielone otoczenie można wykorzystać, jako tło dla niby-rezydencji. Ta pływająca na Rawie instalacja tymczasowa ma przyciągać swoją formą mieszkańców i użytkowników okolicznych instytucji.

Dom Nad Ruczajem ma też drugą funkcję: instalacja w istocie jest krytą ławką na pływającym pomoście. Można na niej (i w jej wnętrzu) zjeść drugie śniadanie, poczytać w czasie deszczu lub poopalać się na pomoście w słoneczny dzień. Jest więc "dostępnym luksusem", w którym użytkownicy centrum miasta mogą odpocząć lub zjeść lunch patrząc na szemrzący "ruczaj", pływające w nim kaczki i otaczające drzewa dając się ponieść iluzji, że oto oddają się relaksowi na tarasie eleganckiej rezydencji na Mazurach.

W ten sposób otoczony istniejącą naturalną zielenią Dom Nad Ruczajem może wprowadzić Rawę z powrotem na mapę Katowic, w co gorąco wierzą autor oraz organizatorzy Katowice Street Art Festival 2017.

Realizacji będzie towarzyszyć trwająca przez czas istnienia instalacji fałszywa kampania reklamowa zapożyczająca język formalny z treści reklam sektora nieruchomościowego i deweloperskiego (bujna zieleń, szczęśliwi ludzie, połacie białych ścian na tle nieba). 

Osoby odpowiedzialne za projekt: autor - Jakub Szczęsny, kuratorka - Matylda Sałajewska, produkcja - Katarzyna Stalicka. Projekt powstał przy współpracy z Krakowskim Biurem Festiwalowym. Organizator: Katowice Miasto Ogrodów / Katowice Street Art AiR. 

Oficjalne otwarcie, czyli pierwsza "domówka", odbyło się 15 września, a instalacja postoi przez cały rok. Dom nad Ruczajem czeka na chętnych gości w centrum Katowic, na odcinku rzeki Rawy między ul. Bankową i Szkolną.

Data publikacji: 19 września 2017

Zobacz także

fot. CREATONAKTUALNOŚCI BRANŻOWE

CREATON Polska w nowej odsłonie

Od września 2017 roku pod marką CREATON oferowane są nie tylko dachówki ceramiczne, ale również kojarzone dotąd z brandem Euronit dachówki betonowe oraz płytki i płyty faliste z włóknocementu.
fot. KRISPOLAKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Gwarancja spokoju z marką KRISPOL

"Gwarancja spokoju podczas budowy domu? Każdy by chciał!" - takie hasło przewodzi ogólnopolskiej kampanii promocyjnej organizowanej przez KRISPOL z udziałem Ambasadora marki Łukasza Piszczka.
fot. VELUXAKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Nowe kołnierze VELUX - szybszy i pewniejszy montaż

Od sierpnia kołnierze EDW i EDZ firmy VELUX są wyposażone w innowacyjną gąbkę uszczelniającą, co usprawnia montaż i jest gwarancją szczelności oraz trwałości.