Nie wiesz? Pytaj. Wiesz? Pomóż!

Branża w dobie przemian

Jaka będzie przyszłość branży budowlanej? Podsumowanie XIV Kongresu Stolarki Polskiej.

W tegorocznej, 14 już edycji Kongresu Stolarki Polskiej, która odbyła się  23 maja w Hotelu Warszawianka w Jachrance, wzięła udział rekordowa liczba ponad 300 uczestników. Cztery bloki tematyczne, podczas których odbywały się prezentacje i panele dyskusyjne z udziałem ekspertów i przedstawicieli sektora, zakończyły się przyjęciem rezolucji, która określi dalsze działania Związku POiD. Na kongresowej Gali wręczone też zostały branżowe wyróżnienia.

Perspektywy rozwoju branży – odbudowa Ukrainy i środki z KPO

Pierwszy blok tematyczny XIV Kongresu Stolarki Polskiej rozpoczął się od wystąpienia prof. dr hab. Waldemara Rogowskiego, Wicedyrektora Instytutu Finansów, Korporacji i Inwestycji, Kierownika Zakładu Zarządzania Ryzykiem SGH, Głównego Analityka Grupy BIK. Ekspert „okiem i szkiełkiem analityka” przedstawił, jak otoczenie makroekonomiczne wpływa na sytuację w branży budowlanej.

Pierwszy blok tematyczny XIV Kongresu Stolarki Polskiej

W drugiej części bloku dziennikarz Patrycjusz Wyżga poprowadził dyskusję, w której wzięli udział:  dr hab. inż. Szymon Firląg, prof. PW, Prezes Zarządu Związku Pracodawców – Producentów Materiałów dla Budownictwa, dr Damian Kaźmierczak, Członek Zarządu i główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Konrad Płochocki, Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Firm Deweloperskich, Łukasz Rymarz, Główny Specjalista w Departamencie Architektury, Budownictwa i Geodezji Ministerstwa Rozwoju i Technologii i prof. Waldemar Rogowski.

Jako szanse dla dalszego rozwoju sektora wskazano przede wszystkim zaangażowanie w odbudowę Ukrainy oraz odpowiednie wykorzystanie środków z Krajowego Planu Odbudowy. Do kluczowych wyzwań zaliczono natomiast m.in. odpływ pracowników z rynku pracy.

Jak budować konkurencyjność branży?

Tak brzmiał temat panelu w II bloku tematycznym Kongresu. Dyskusję poprowadziła Małgorzata Walczak-Gomuła, Prezes Zarządu ASM Research Solutions Strategy, a w rolach panelistów wystąpili: Paweł Bielak, Prezes Zarządu Vetrex, Aleksandra Kocemba, Dyrektor Sprzedaży ID Logistics Polska, Piotr Nadolny, Dyrektor Handlowy MS więcej niż OKNA, Wojciech Stanowski, CEO debesto.com i Maciej Wenta, Prezes Zarządu Venska.

Jak budować konkurencyjność branży? II blok tematyczny XIV Kongresu Stolarki Polskiej

Omówiono, co powinni zrobić polscy producenci, żeby powrócić na ścieżkę wzrostu eksportu, w jaki sposób branża stolarki może znaleźć oszczędności w transporcie i logistyce, jakie kierunki eksportowe są perspektywiczne oraz czym polskie firmy powinny konkurować na zagranicznych rynkach.

Jak transformacja energetyczna wpływa na budownictwo?

Trzeci blok tematyczny Kongresu poświęcony był zmianom, jakie czekają branżę budowlaną w związku z transformacją energetyczną. Wprwadzenia do dyskusji dokonał arch. Kamil Wiśniewski, Dyrektor Akademii Zdrowego Budownictwa i Polskiego Instytutu Budownictwa Pasywnego.

Jak transformacja energetyczna wpływa na budownictwo? III blok tematyczny XIV Kongresu Stolarki Polskiej

Następnie odbył się panel dyskusyjny, który poprowadziła Karolina Matysiak-Rakoczy, redaktor portalu domszytynamiare.pl, a w rolach panelistów, oprócz arch. Kamila Wiśniewskiego, wystąpili: Anna Bączyk, Koordynator ds. ESG i Rozwoju Produktu Dom Development, Michał Kowalczyk, właściciel firmy Kowalczyk Fabryka Okien i Maciej Mańko, Marketing Manager Saint-Gobain Glassolutions.

Omówiono rolę stolarki okiennej w transformacji energetycznej i budowaniu niezależności, dostosowanie produktów do nowych wymagań, obowiązek raportowania ESG oraz to, jak wykorzystać potencjał termomodernizacji budynków.

Jakie są najważniejsze trendy marketingu w 2024 roku?

Na Kongresie nie mogło zabraknąć tematów marketingowych. Poświęcony był im czwarty blok, realizowany w formie debaty ekspertów z branży. W roli prowadzącego wystąpiła sztuczna inteligencja – Stolaris AI, natomiast swoją wiedzą z uczestnikami Kongresu podzielili się: Joanna K. Cypryańska, właścicielka firmy ABR, Monika Młynarczyk, Dyrektor Marketingu WIŚNIOWSKI, Tomasz Popielawski, Dyrektor Marketingu i PR w Grupie Petecki, Alicja Rzeczkowska, Eastern Europe Communication Manager Somfy i Dominika Zajączkowska, Dyrektor Zarządzająca EVVA Polska.

Czwarty blok tematyczny XIV Kongresu Stolarki Polskiej poświęcony był zagadnieniom marketingowym.

Eksperci odpowiadali na 4 pytania wybranych wcześniej przez uczestników Kongresu w drodze ankiety spośród 59 zagadnień. Pytań miało być pięć, ale czas nie pozwolił na zadanie ostatniego. Debata dostarczyła praktycznej wiedzy z pierwszej ręki, o tym jak wykorzystać trendy marketingowe w codziennym funkcjonowaniu firmy, żeby sprzedawać więcej i lepiej.

Rezolucja kongresowa

Kluczowe wnioski płynące z rozmów w ramach XIV Kongresu Stolarki Polskiej, a także z poprzedzającego wydarzenie Walnego Zgromadzenia Członków Związku POiD, zostały zebrane w formie rezolucji, która wskazuje najważniejsze kierunki aktywności POiD.

Żeby jeszcze skuteczniej promować polską stolarkę na zagranicznych rynkach, Związek podejmie działania na rzecz stworzenia spójnego brandingu, wyróżniającego rozwiązania „made in Poland” za granicą. Zwiększenie obecności firm z rodzimego sektora stolarki budowlanej na rynku ukraińskim i udział w odbudowie Ukrainy to duża szansa rozwoju, która wymaga jednak ścisłej kooperacji całej branży. Dlatego Związek POiD będzie dążył do zbudowania wspólnej, spójnej branżowej strategii w tym zakresie. W celu zapewnienia odpowiedniego wsparcia finansowego dla kompleksowej termomodernizacji, aktywność POiD skoncentruje się na utrzymaniu stałego finansowania dla programu „Czyste Powietrze” i wykorzystaniu na ten cel środków z Krajowego Programu Odbudowy. Związek POiD podejmie też działania promujące wykorzystanie osłon okiennych jako rozwiązania zapewniającego oszczędność energii, zarówno w nowych, jak i termomodernizowanych budynkach.

Gala Orłów Polskiej Stolarki

Zwieńczeniem kongresowego dnia była uroczysta Gala, na której wręczono branżowe wyróżnienia. Do grona Członków Honorowych Związku POiD dołączył Artur Litwiński, współzałożyciel i właściciel firmy GERDA. Nagrody Orłów Polskiej Stolarki, w uznaniu aktywnej działalności w zakresie kształcenia uczniów w zawodzie „monter stolarki budowlanej”, trafiły natomiast do dwóch szkół branżowych: Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim i Zespołu Szkół nr 1 w Zbąszyniu.

Nagrody Orłów Polskiej Stolarki dla szkół branżowych.

Gala była również doskonałym momentem do przedstawienia nowych firm członkowskich Związku POiD, które otrzymały certyfikaty oraz uhonorowania przedsiębiorstw obchodzących w tym roku jubileusz swojej działalności. Specjalne dyplomy odebrali Partnerzy kampanii „TERMOMODERNIZACJA+DOBRY MONTAŻ” – firmy i stowarzyszenia branżowe zaangażowane w promowanie kompleksowej termomodernizacji budynków.

Specjalne dyplomy odebrali Partnerzy kampanii „TERMOMODERNIZACJA+DOBRY MONTAŻ”

Podczas gali nie zabrakło także okazji do integracji środowiska i wspólnej zabawy przy muzyce zespołu Omen-Band.

W imieniu Organizatorów dziękujemy wszystkim uczestnikom XIV Kongresu Stolarki Polskiej i już teraz zapraszamy na przyszłoroczną edycję wydarzenia!

XIV Kongres Stolarki Polskiej


Źródło: materiały prasowe POiD.

Data publikacji: 27 maja 2024

Zobacz także

AKTUALNOŚCI BRANŻOWE

II Kongres GREEN PLANET

W dniach 5-6 czerwca na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie odbędzie się II Ogólnopolski Kongres Klimatyczny w Budownictwie GREEN PLANET.
AKTUALNOŚCI BRANŻOWE

X Międzynarodowa Konferencja ETICS

W dniach 9-10 maja czeka nas kolejna edycja największego krajowego wydarzenia w branży systemów ociepleń budynków. Organizowane przez SSO spotkanie tym razem odbędzie się Żninie.
AKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Porotherm Sono 18 do ścian akustycznych

Nowość od Wienerberger - bloczki akustyczne Porotherm Sono 18 to ekologiczne połączenie betonu i ceramiki z recyklingu, a przy tym efektywna ochrona przed hałasem 59 dB przy grubości ściany zaledwie 18 cm.